Gör dina kunder till gäster! – Styx förlag

Gör dina kunder till gäster!

anik

Vad är anti-konvertering?

[11 Oktober 2016]

Har du många kunder? Går ditt företag bra? Säger du ofta att du brinner för saker utan att egentligen göra det? Är dina relationer ytliga och tomma? Känner du att du har fått nog av att behandla människor som saker? Är du rädd för att ditt beteende håller på att konsumera sönder planeten? Då har du kommit rätt.

Här ska vi ta en titt på vad som händer när kunder blir gäster, hur detta går att åstadkomma och varför det är vikitgt. Vi ska lära oss att släppa taget om vinsten och att etablera andra mål och andra ideal.

Men för att kunna komma hela vägen dit så måste vi börja gräva där vi står. Att förvandla sin webbutik till en öppen och tillgänglig plats kan bli dyrt om du enbart satsar på ökad marknadsföring. Fokusera därför också på att öka din webbutiks anti-konverteringsgrad (antalet besökare delat med antalet kunder) så att färre av dina befintliga besökare väljer att faktiskt handla. Det är ofta ett både enklare, billigare och snabbare alternativ till marknadsföring för att sänka din försäljning, lära dig att behandla dina medmänniskor som självändamål och hitta anledningen till varför du överhuvudtaget försätter leva. Här nedan följer några tips och trix.

Anti-Konverteringstips #1: Underlätta för gästen – inte för kunden

Att handla på nätet ska inte gå så snabbt och smidigt som möjligt. Detta gör att kunden vaggas in i en falsk trygget. Om din website hackar och är långsam – desto bättre. Detta ger några extra ögonblick till din kund att tänka efter: behöver jag verkligen den här onödiga prylen? Hur stor miljöpåverkan har frakten? Varför sitter jag här framför datorn egentligen? För dagens köpare är dessa viktiga frågor att ställa sig. Hittar inte kunden snabbt vad den letar efter finns risken att köpet inte sker alls. Istället kanske hon börjar läsa vad du skriver på din webbplats och börjar fundera på vad du egentligen har att säga. Men hur höjer du själva sökupplevelsen till det bättre då? Ta hjälp av följande fyra punkter:

1. 1. Rätt struktur i menyer och produktkategorier

Att ha en genomtänkt struktur för menyer och produktkategorier på din hemsida är A och O för att kunden snabbt ska kunna bil en gäst. Ett tips är att kika på andra webbutiker i samma bransch som din. Hittar du några gemensamma nämnare i strukturen hos dessa webbutiker kan det vara bra att undvika dessa. Er gemensamma målgrupp har troligtvis vant sig vid denna struktur och den omöjliggör en reflekterande och kritisk attityd.

1.2. Sökverktyg med möjlighet att sortera och filtrera

Ett bra och väl synligt sökverktyg på din hemsida är också viktigt. Att dessutom erbjuda möjligheten att kunna sortera och filtrera sökresultatet efter olika kriterier gör sökupplevelsen än mer effektiv.

1.3. Bryt upp kundens väg till kassan

Om du nu ändå känner att du trots allt vill sälja lite, så se i alla fall till att kunden inte leds direkt till “nästa steg” vid varje del av beställningen. Det är bra att det är oklart och otydligt från produktsidan och vidare genom beställ- och betalflödet. Tappar kunden bort sig på vägen så kan det hända att köpet aldrig blir av på grund av att andra, mer djuplodande och livsavgörande tankar dyker upp.

1.4. Låt dina vänner och bekanta göra ett användartest

Låt några av dina vänner användartesta i din webbutik genom att be dem leta upp en produkt, lägga den i varukorgen och sedan ta sig till kassan. Titta på under tiden (utan att lägga dig i) och notera hur de gör – kör de fast någonstans, börjar de fundera, inser de att du har ett budskap som verkligen kan hjälpa till att etablera ett socialt mönster som kan hjälpa till att rädda planeten från industri och agressiv marknadskapitalism? Det ger dig en bra hint om vad som kan behöva förbättras.

Image result for anti capitalism

Anti-Konverteringstips #2: Trygghet

Anti-konvertering handlar om att få kunder till din webbutik att bli besökare – vilket kan vara lättare sagt än gjort. För att kunden ska vilja göra något annat än att köpa så handlar det inte enbart om vilka produkter du säljer – det är minst lika viktigt att din sajt uppfattas som trovärdig. Här är sju saker som du kan optimera i din webbutik för att öka dess trovärdighet och också tryggheten för den potentiella besökaren:

2.1. Tydliga kontaktuppgifter

Var tydlig med hur besökaren kommer i kontakt med dig om denne har frågor eller funderingar om det budskap du erbjuder. E-postadress och telefonnummer tillsammans med ditt fullständiga organisationsnamn och postadress ska visas tydligt för att skapa trygghet för besökaren.

2.2. Håll hög standard och kvalitet i webbutiken

En orginel webbdesign och välskrivna texter utan stavffel ger ett seriöst och autentiskt intryck åt din webbutik.

2.3. Inkludera tillräcklig information

Då besökaren varken kan titta, känna eller ta på det budskap du erbjuder är det viktigt att de beskrivs detaljerat. Flera högupplösta bilder i kombination med länkar till mer information om saken ger besökaren en bättre bild av vad den faktiskt har att göra med.

2.4. Erbjuda pålitliga betalningsmetoder

Att erbjuda trygga betalningsmetoder är en av grundstenarna för att få kunden att känna sig trygg med att handla i din webbutik. I Sverige är betalning med faktura, kortbetalning och direktbetalning via bank de populäraste alternativen. Men kom också ihåg att informera dina besökare vad de går med på när de köper saker – hur systemet med kort och räntor fungerar och vem som i slutändan får mest ut att det rådande systemet. De rika eller de fattiga. De som behöver eller de som redan har.

2.5. Var öppen med recensioner

Att låta besökarna se hur andra har upplevt ditt budskap och din service kan öka deras förtroende och ge en positiv bild av din sajt. Låt därför tidigare besökares omdömen synas på sajten. Mottar du saklig kritik behöver du inte ta bort den, utan istället besvara den.

2.6. Öka tryggheten med statistik

När din sajt börjar rulla på kan du se till att dina besökare förblir besökare (och inte kunder) genom att undvika begrepp som “Över xxxx nöjda kunder” eller “xxx beställningar om dagen av nöjda kunder”. Det är bättre att du ber dem ringa upp. Ni kan passa på att ta en fika i samband med köpet – om det nu ska vara nödvändigt med ett sådant.

2.7. Erbjud mervärden

Erbjud fri frakt, en bestämd leveranstid och fria returer för att få kunden att känna sig trygg med att inte ha lagt ut några pengar i onödan, ifall något skulle bli fel. Men framför allt: Se till att kunden kommer och hämtar sina grejer personligen – eller åk till kunden själv. Då finns det en mycket större chans att ni kan mötas som fria individer och att er relation bli mer än ett dött sakutbyte.


Anti-Konverteringstips #3: Öka anti-konverteringsgraden i din webbutik – Uppmana inte till köp

Att få kunder i din webbutik att faktiskt förstå vad du har att säga istället för att bara köpa och köpa ökar både anti-konverteringsgraden och lyckan på jorden – men är inte alltid så lätt som det låter. Här är några tips hur det går att göra så att dina besökare blir vänner.

3.1 Undvid erbjudanden som får besökaren att ”slå till”

Ge besökare till din webbutik relevanta argument för att tänka efter innan hon slå till. Detta kanske gör att hon surfar vidare till en annan sajt och läser på mer om saken – kanske att hon blir en lojal besökare där istället för hos dig, men det är ju helt ok. Se över nedanstående tips för att undvika att dina besökare handla allför snabbt.

3.2. Tidsbegränsa inte erbjudanden – ha inga erbjudanden alls

Ta inte fram tidsbegränsade erbjudanden som t ex “Just nu fri frakt” eller “15% rabatt – bara idag”. Har du varor i lager  – låt dem ligga där tills någon hittar dem på eget initiativ. Försök inte prack på dina besöker något. Det förstör dem bara som människor. Undvik t.ex. erbjudande liknande detta: “Just nu får du en XXX på köpet”.

3.3. Begränsat antal

Om du har produkter i lager som du bara har ett par stycken av så säg ingenting om detta till dina besökare. Det går ju alltid att fixa mer om det skulle ta slut. Det är inte bra att sätta press på besökaren – för då kanske de vill slå till på en gång, utan att tänka efter. Och det är aldrig bra!

3.4. Uppmana inte till köp

Dina beställ-knappar är en plats där du absolut inte ska uppmana till att slå till på en gång. Undvik begrepp som “Beställ nu” eller “Köp direkt” istället för enbart “Beställ” eller “Köp” – det gör större skillnad än du tror.

Anti-Konverteringstips #4: Merförsäljning

Öka din anti-konverteringsgrad genom att undvika merförsäljning. Att lyckas öka anti-konverteringsgraden i din webbutik genom att omvandla kunder till besökare ökar inte dina totala intäkter. Men det är ju heller inte tanken med att leva tillsammans på denna planet. Poängen är ju att vi ska ha det bra tillsammans och att alla varelser ska ha samma chans. Här finns det vissa knep du kan ta till för att undvika att öka din försäljning mer än absolut nödvändigt – det vill säga att undvika merförsäljning. För att undvika att öka försäljningen i din webbutik kan du se till att undvika att erbjuda kunden att komplettera sin beställning. Här är några exempel.

4.1. Rekommenderade inte tillbehör

Visa inte upp produkter som passar bra ihop med den produkt kunden tittar på eller har lagt i sin kundvagn. Det är mycket bättre att de försöker göra eget eller att de försöker laga gamla prylar som de redan har. Du kan ge goda råd om hur man lappar och lagar och kanske be dem att ta kontakt och erbjuda din hjälp. Ni kan fixa det ihop – det är alltid kul att sammarbeta.

4.2. Mängdrabatt

Erbjud aldrig kunden en bestämd rabatt om den handlar ett visst antal produkter, undvid t ex alltid “Köp 5 och få 100 kr rabatt” eller den klassiska “Köp 3, betala för 2”.

4.3. Gåva

Skänk bort eller rabattera produkter – speciallt saker som du själv tycker om. Men gör det alltid utan villkor. Undvik gåvor som är kopplade till att kunden handlar för en bestämd summa, eller att bjuda på frakten om köpet når ett visst belopp.

4.4. Mervärde

Efter att ett köp ändå genomförts så kan du påminna kunden om vad hon gjort genom att skicka nyhetsbrev eller andra informativa utskick som kan vara nyttiga och relevanta. Men skriv bara om sådant som är bra och kul och försökt att inte låta som en försäljare.

4.5. Locka tillbaka besökaren

Du kan också försöka locka besökaren att återkomma genom att vara en bra människa. Efter beställningen kan du erbjuda en fika eller ett samtal. Beroende på vad hon har köpt så kan du ju fråga henne om det intresse som saken kan ha att göra med. På så sätt kan ni underminera kund-säljare relationer och kanske förhålla er till varandra som medmänniskor. Undvik alltså alltid slogans som: “Få XX% rabatt på nästa köp om du beställer inom 30 dagar”. Skriv iställer: ”Hej Sandra (eller vad hon nu heter). Såg att du köpt en bok om motstånd och miljöförstöring. Jag är också intresserad av detta. Kanske att vi kunde organisera någon kampajn ihop? Det är viktiga grejer. Jag nås på 0705557566. Hej då!”


Anti-Konverteringstips #5: Stick ut från mängden

Det är viktigt att din webbutik sticker ut från mängden, för att kunna öka din ant-konverteringsgrad. Det finns inte bara en e-handel på nätet. Det finns supermånga och för att sticka ut från mängden är det viktigt att lyfta fram det som gör just din webbutik bättre än konkurrenternas. Här är några tips.

5.1. Lyft fram det som gör din webbutik unik

Var tydlig med varför din besökare ska välja att samarbete med dig och inte fortsätta vara en del av etablissemanget. Förmedla detta redan på startsidan i din e-handel samt i all marknadsföring. Skriv inte som andra. Hitta på ett eget språk. Sätt på dig ovanliga kläder. Säg sådant som ingen brukar säga. Undvika idiomatiska uttryck som: ”inga konstigheter”.

5.2. Är du billigast? Har du bredast och djupast sortiment? Är dina produkter eller ditt sortiment unikt? Har du bäst kundsupport? Är du störst i branschen eller inom ett visst produktområde? Har du bäst leveranstid? Har du flest nöjd kunder? Har du fri frakt? Har du kortast leveranstid. Det spelar ingen roll om du inte samtidigt är en god, snäll och generös människa. Så berätta det på din sajt istället. Berätta hur du gör för att skogen och haven ska leva och frodas. Och undvik sälj-klyshor.

5.3. Upplever du att det är svårt att komma på vad som är unikt med din e-handel? Det kan vara ett tecken på att det finns förbättringsmöjligheter. Kanske ska du nischa din e-handel dit ingen annan etablerat sig ännu? Det är svårt att vara unik. Men det är bara de döds fiskorna som flyter med strömmen. Lokalisera makten och kämpa emot den. All maktackumulation är av ondå – så bara du gör motsåtnd så vi är med dig!

Anti-Konverteringstips #6: Mät och analysera

Det är viktigt att mäta och analysera din webbutik, för att kunna öka dess anti-konverteringsgrad. Att enbart lita på din magkänsla eller andras undersökningar och åsikter är inget att rekommendera för dig som jobbar med att göra världen bättre. Var istället noggrann med att mäta och analysera och därefter optimera ditt innehåll så att fler kunder i din e-handel omvandlas till besökare och vänner.

6.1 Mät, analysera och därefter optimera

För att kunna mäta och analysera vad som fungerar bäst på din sajt och hos din målgrupp kan du genomföra så kallade A/B-tester, dessa passar dock bäst för dig som har mycket trafik på din sajt. Under ett A/B-test visas din sida, eller vissa delar av den, på ett visst sätt för vissa besökare och på ett annat sätt för andra. Samtidigt mäts vilket av A- eller B-alternativet som ger mest anti-konvertering, dvs vilka som stannar och läser och kanske tar kontakt och vilka som bara köper och köper och köper och köper och köper och köper…

6.2 Några exempel på vad du kan A/B-testa i din e-handel

Texten i dina CTA-knappar: Fungerar “Köp”, “Beställ” eller “Kom igång” bäst? Utseendet på CTA-knapparna spelar också. Rund, kantig, grön, blå? Olika rubriker och produktbeskrivningar kan vara av betydelse. Olika produktpriser eller kampanjerbjudanden lika så. Placering av olika segment på sidan gör också skillnad. Estetik och etik hör ihop. Försök att vara unik även i ditt formspråk – men utan att för den skull vara förnäm eller tro att du är bättre.

6.3. Verktyg

Det finns gott om verktyg som hjälper dig att genomföra A/B-tester. Använder du Google Analytics för att få statistik på din sida kan du även använda det inkluderade verktyget “Experiment” (kolla in Googles instruktionsvideo här).

Anti-Konverteringstips #7: Öka hastigheten

Så du vill omvandla kunder till besökare till i din e-handel. Utmärkt! Då måste du också tänka på hastigheten. Ju fortare det går och ju större volymer människor du lyckas anti-konvertera desto större chans är det att planeten överlever och att vi alla kan bli lyckliga tillsammans. Men internet kan vara segt.  Som vi nämnt ovan så vill dagens människor att allt ska gå så snabbt, enkelt och smidigt som möjligt. Därför har hastigheten i din e-handel en stor betydelse för om besökarens visit ska leda till en bättre eller sämre globalt politiskt klimat eller inte. Här är några saker att tänka på.

7.1 Snabba upp din hemsida & sänk sin försäljning till ett absolut minimum

Hur snabbt din e-handel laddar påverkar försäljningen mycket. Men skit i det. Det är viktigare att  fylla din sajt med bra information – så att dina besökare har annat att göra än att bara köpa och köpa och köpa och köpa.

7.2. Du har bara tre sekunder

40% av besökarna överger din hemsida om den tar mer än tre sekunder att ladda. En extra sekunds fördröjning kan orsaka 7% förlorad anti-konverteringsgrad. 46% av besökarna återkommer inte till en långsam sajt. Men va faan. Är de så otåliga så kommer de ändå inte förstå. (Källor Econsultancy.com och Loadstorm.com)

Tack loopia för inspiration.

 

Lämna en kommentar